Minimale capaciteit voor (fossiele) privévluchten vanaf 2026

Vanaf 2026 minimale capaciteit voor privévluchten op fossiele brandstoffen

Privévluchten hebben een relatief grote geluid- en CO2-footprint per passagier en dragen maar in zeer beperkte mate bij aan de mobiliteitsbehoefte van onze regio. Daarnaast is een uitzonderingspositie in de slotverdeling voor dit type vliegverkeer niet meer mogelijk op Eindhoven Airport, dat wordt gedomineerd door het groot-commercieel verkeer. Daarom is er vanaf 2026 bijna geen capaciteit meer voor dit type vluchten op Eindhoven Airport. Maatschappelijke vluchten, zoals medische vluchten zijn nog wel mogelijk. We zien op termijn ook nog mogelijkheden voor kleine, duurzame en stille vluchten (bijvoorbeeld met elektrische toestellen), als die van meerwaarde zijn voor de regio.

Hoeveel en welk soort vluchten van klein vliegverkeer gaat Eindhoven Airport nog wel faciliteren vanaf 2026?

We houden circa 500 vliegbewegingen per kalenderjaar over voor maatschappelijk vliegverkeer zoals medical flights (ambulancevluchten) en voor het testen van klein duurzaam vliegverkeer dat van toegevoegde waarde is voor de regio. 

Wat betekent dit besluit voor de bereikbaarheid van Brainport/Aantrekkelijkheid voor bedrijven?   

Het aantal zakelijke vluchten op Eindhoven Airport wordt maar heel beperkt uitgevoerd via  privévluchten. Dus het effect voor de bereikbaarheid van Brainport is minimaal. De zakelijke reiziger reist vooral via het groot commercieel verkeer.