Zo hoog vliegen ze
Hoe kan een vliegtuig vliegen? Hoe snel en hoe hoog vliegt een vliegtuig? Hoeveel vliegtuigen komen er per dag op Eindhoven Airport? Zo maar een greep uit alle mogelijke vragen die je kunt hebben over vliegtuigen. Hieronder beantwoorden we een aantal veel gestelde vragen.
Hoe kan een vliegtuig vliegen?
Een vliegtuig kan vliegen door gebruik te maken van de luchtdruk. Wanneer de vleugel van het vliegtuig door de lucht gaat, splijt hij de luchtstroom. Een deel van de lucht gaat daar over heen, een deel gaat er onder door. Doordat de vleugels een beetje plat aan de onderkant zijn en bol aan de bovenkant zorgt de luchtdruk ervoor dat het vliegtuig omhoog gaat. Kijk maar eens naar dit filmpje op Youtube. Hoe snel en hoe hoog vliegt een vliegtuig?
De meeste vliegtuigen die starten en landen op Eindhoven Airport vliegen gemiddeld 800/900 km per uur. Hoe hoog een vliegtuig kan vliegen, is afhankelijk van het type vliegtuig, het gewicht en de atmosfeer waarin het vliegt. Iedere vlucht heeft een eigen, ideale kruishoogte. Dit is de ideale hoogte waarop het vliegtuig het snelst kan vliegen en tegelijkertijd het minste brandstof verbruikt. Vliegtuigen vliegen vaak op zo'n 10,11, 12 of zelfs 13 kilometer hoogte. Op Eindhoven Airport vliegt vooral de Airbus A321 en de Boeing B737 . Het aantal passagiers dat mee kan in het vliegtuig verschilt per type vliegtuig. Het ligt gemiddeld tussen de 180 en de 220 passagiers. Daarnaast zijn natuurlijk ook de piloot en copiloot en enkele stewards/stewardessen aan boord.
Hoeveel vliegtuigen komen er per dag op Eindhoven Airport?
Dat verschilt per seizoen. In het zomerseizoen (van ongeveer eind maart tot in oktober) telt de luchthaven dagelijks zo'n 65 tot 70 vertrekkende en 65 tot 70 aankomende vluchten. In het winterseizoen ligt dat op ongeveer 50 vertrekkende en 50 aankomende vluchten.
Wat gebeurt er tussen aankomst en vertrek van een vliegtuig?
Als het vliegtuig aankomt, wijst de Marshaller het vliegtuig naar de juiste vliegtuigopstelplaats. Als het vliegtuig is geparkeerd, worden de blokken onder de wielen gelegd om ervoor te zorgen dat het vliegtuig niet kan gaan rollen. Er wordt een grote batterij (Ground Power Unit) op het vliegtuig aangesloten zodat bijvoorbeeld de lampen aan kunnen blijven terwijl het vliegtuig uit staat. Dan zet het grondpersoneel de trap(pen) tegen het vliegtuig zodat passagiers kunnen uitstappen. Ook worden de koffers uit het vliegtuig gehaald. Nieuwe koffers worden in het vliegtuig geladen en er komt nieuwe catering in het vliegtuig. Schoonmakers maken het vliegtuig schoon en er wordt indien nodig getankt. Als de volgende passagiers zijn ingestapt, vertrekt het vliegtuig weer.
Kun je vliegen tijdens onweer?
Vliegtuigen zijn goed uitgerust tegen een mogelijke blikseminslag. Ze zijn vaak van metaal dat de bliksem weg geleidt zodat de elektriciteit niet in de cabine kan komen. Veel vliegtuigen zijn ook uitgerust tegen onweer met electrostatic dischargers. Dat zijn de zwarte kleine antennes (koolstofstaafjes) aan het eind van de vleugel. Deze staafjes geleiden de statische elektriciteit van de romp en geven die af aan de lucht. Piloten vliegen bij voorkeur niet door de bui heen omdat bliksem wel kleine beschadigingen aan het vliegtuig kan veroorzaken. Veel vliegtuigen zijn uitgerust met een weerradar, zodat piloten onweersbuien op tijd aan zien komen en kunnen ontwijken. In overleg met de luchtverkeersleiding nemen zij dan andere routes. Als er onweer is binnen 5 kilometer van Eindhoven Airport wordt de afhandeling stilgelegd. Dat betekent dat niemand op het platform mag komen. Je kunt dan dus niet in/uitstappen en er mogen ook geen koffers in/uit het vliegtuig worden geladen of andere werkzaamheden worden verricht. In verband met de veiligheid moet iedereen binnen blijven. Vliegtuigen mogen wel landen maar dan mogen passagiers vervolgens niet uitstappen. Het kan dus gebeuren dat je bij onweer moet wachten voordat je kunt uitstappen/instappen of dat het vliegtuig wat later vertrekt.