Verhoogde bijmengverplichting met SAF

Stimuleren van een hogere bijmengverplichting voor duurzame vliegtuigbrandstof met een financiële bijdrage van Eindhoven Airport

Het is niet alleen belangrijk om de geluidshinder terug te dringen, CO2 uitstoot verminderen is minstens zo belangrijk. Daarom stellen we ons ten doel om in 2030 30% minder CO2 uitstoot van alle vertrekkende vluchten vanaf Eindhoven Airport te hebben dan in 2019. Dit bereiken we door vlootvernieuwing, door operationele maatregelen (waaronder herziening luchtruim in Europa) en door bijmenging van vliegtuigbrandstof (kerosine) met Sustainable Aviation Fuel (SAF).

Hoe meer bijmenging met SAF, des te minder CO2 uitstoot plaatsvindt door het vliegverkeer. SAF is echter duurder dan kerosine.

Bovendien wil Eindhoven Airport luchtvaartmaatschappijen stimuleren om méér van hun op Eindhoven Airport gekochte kerosine bij te mengen. Daarom stellen we jaarlijks een bedrag beschikbaar voor luchtvaartmaatschappijen als tegemoetkoming voor de kosten indien zij extra bijmengen. Voor 2024 is dit bedrag een half miljoen euro. Ook voor 2025 is in totaal een half miljoen euro beschikbaar voor luchtvaartmaatschappijen die op Eindhoven Airport extra (boven het Europees verplichte percentage) bijmengen.

We focussen niet alleen op het verduurzamen van brandstof voor de luchtvaart maar ook op het verduurzamen van ons eigen brandstofverbruik. Daarom elektrificeren we het platformequipment.

Elektrificatie en duurzame brandstof

In uiterlijk 2030 is al het platformequipment op Eindhoven Airport elektrisch en er komt een bijmengverplichting met duurzamere vliegtuigbrandstof ( Sustainable Aviation Fuel). Hierdoor neemt de CO2-uitstoot af. Eindhoven Airport bereidt een hogere dan de nu (wettelijk) voorziene bijmengverplichting voor op Eindhoven Airport. In deze video vertellen we je er meer over.