Het airlineproces
Eindhoven Airport werkt er hard aan om passagiers een goede service te verlenen en we werken er voor de circa 6,7 miljoen passagiers (cijfers 2022) continu aan onze dienstverlening en producten verder te verbeteren. Voor de luchtvaartmaatschappijen zetten we ons beste beentje voor om het airlineproces zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Want of het nou Wizz Air, Transavia, Ryanair, TUI of Pegasus is; alle luchtvaartmaatschappijen willen dat hun vliegtuigen na het landen op Eindhoven Airport veilig en zo snel mogelijk weer kunnen vertrekken. Wat gebeurt er eigenlijk allemaal tijdens het airlineproces?
De luchtvaartmaatschappijen (oftewel de airlines) zijn de klanten van Eindhoven Airport. Zij gebruiken de start/landingsbaan, het platform, de terminal en het bagagesysteem. Eindhoven Airport is verantwoordelijk voor het onderhoud van vrijwel al deze voorzieningen. Omdat de start/landingsbaan eigendom is van Vliegbasis Eindhoven, is deze verantwoordelijk voor het onderhoud ervan.
Slots
Voordat een airline kan starten vanaf of landen op Eindhoven Airport heeft deze een slot nodig. Dat is het recht om op een bepaald tijdstip te starten of te landen. De luchtvaartmaatschappij vraagt zo'n slot aan bij de onafhankelijk slotcoördinator. Deze verdeelt twee keer per jaar de slots over de airlines. Eindhoven Airport heeft 41.500 slots (cijfer 2023). Meer informatie over de capaciteit en slots, routenetwerk, afhandeling en havengelden vind je hier.
Omdraaiproces oftewel Turnaround
Een vliegtuig moet vliegen; het is dus de bedoeling dat het omdraaiproces oftewel de Turnaround zo kort mogelijk is. Om een veilig, efficiënt en snel omdraaiproces te realiseren, weten de medewerkers van de afhandelaar precies wat ze moeten doen nadat het vliegtuig is geland. Het toestel wordt door de Marshaller naar de juiste vliegtuigopstelplaats op het platform geleid. Daar worden er blokken onder de wielen gelegd. De afhandelingsmedewerkers zetten trappen bij het vliegtuig, sluiten het toestel aan op walstroom (via een soort elektrisch stroomaggregaat). Daarna kunnen passagiers uitstappen en wordt hun bagage uit het vliegtuig gehaald. Er wordt (indien nodig bijgetankt), catering uit- en ingeladen en het toestel wordt schoongemaakt. Daarna kunnen de volgende passagiers instappen en wordt hun bagage geladen. Al die grondhandelingen worden zo snel mogelijk uitgevoerd – vaak zelfs tegelijkertijd.
Pushback
Een van de laatste acties voordat het vliegtuig de lucht ingaat, is het pushbacken van het vliegtuig. Hierbij wordt het vliegtuig met behulp van een pushbackvoertuig van de gate naar de juiste positie geduwd zodat het toestel naar de start/landingsbaan kan rijden en kan vertrekken. Overigens zijn vrijwel alle pushbackvoertuigen elektrisch. Dat geldt trouwens voor heel veel materieel op Eindhoven Airport zoals de bagagetrekkers, power stowes (transportband om bagage in vliegtuig te laden), vliegtuigtrappen etc. Het is de bedoeling dat in uiterlijk 2030 alle equipment op het platform elektrisch is.
Lees hier meer over het bagageproces.
Lees hier meer over het passagiersproces.